Jul 1, 2011

Ma šta kažeš?

Jedna moja draga prijateljica i ja kroz razgovore često uplovimo u nepregledno more cepkanja neke teme na atome, dok je sasvim ne rastresemo iz temelja. Ovih dana smo se ponovo osvrnule na temu stavova i čudnu pojavu da u poslednje vreme svako ima formiran stav o svemu. Pomislila sam da bi bilo interesantno podeliti transkript tog razgovora s vama. I iskreno se nadam da ćete podeliti svoje mišljenje (da ne kažem stav, haha) sa nama na tu temu.

 

Ja: Danas svako ima stav o svemu. Pre neki dan se vozim gradskim prevozom i nekoliko klinaca iz nižih razreda osnovne škole diskutuje o tekućim dešavanjima oslovljavajući se međusobno sa 'matori' o.O Ta mi je scena bila potpuno devijantna. Ne toliko zbog sadržaja njihove priče koliko zbog načina na koji je priča tekla. No to na stranu sad. Da se vratimo na stavove. Po mojoj nekoj logici stavovi se formiraju na osnovu informacija koje smo pokupili (bilo da su tačne ili netačne) i stavova drugih ljudi, koji su uticali na nas. Ja sam iskreno govoreći neko ko živi u potpuno paralelnom univerzumu. Slabo sam u toku sa tekućim dešavanjima, in pričama, modom i svežim tračevima. Muziku uglavnom otkrijem neku godinu nakon što su svi prestali da je slušaju i tome slično. Tako se u (nepoznatom) društvu često osećam malko neadekvatno kada svi diskutuju na neku temu, a ja ili nemam pojma o čemu pričaju ili sam vrlo slabo upućena. Ko me poznaje to zna, a ko me ne poznaje misli da mi je sve to dosadno i da me razgovor ne interesuje. Ustvari baš naprotiv, ja se tada trudim da čujem što više mišljenja i informacija. Svoj stav o novim stvarima uglavnom gradim tako što kontriram nekom po svim stavkama dok ne utvrdim kako će braniti svoj stav. Posle to sazvaćem, eventualno ponovim proces sa još ljudi i polako dođem do nekog svog mišljenja.

Ona: Hm, ja ne znam ni kako se gradi stav. Ni o tome nemam stav! xD Ne gledam televiziju, ne čitam novine, ne pratim modu, ne chitam "dobre" i popularne knjge, ne znam ni koje su aktuelne... Nemam stav ni o čemu što se nalazi van granica mog mikro-univerzuma... Moglo bi se reći da sam ja jedan neobaveštenko. Da se razumemo, znam ja dosta toga, ali o malo čemu imam čvrst stav. Nemam stav ni o čemu što me se, po mojim sandardima, ne tiče lično. Tako na primer imam stav o tome da ne volim i ne jedem sladak kupus. I mogu da ga branim. A nemam stav o, recimo, Tomi Nikoliću. Osim sto mi izgleda kao sajko.

Nedavno sam razgovarala sa momkom iz Estonije.Pričali smo dosta o Kosovu i tada sam shvatila da nemam neki stav ni o tome, ali mogu da kontriram njemu iz inata, čak i da ga ubedim u stav koji ne zastupam.(Estonija je medju prvima priznala Kosovo)I ubedila sam ga, iz čiste zabave. Dakle, manipulisala sam, ali i dalje nemam jasno odredđen stav koji osećam kao svoj po tom pitanju.

Ja: E vidiš tu smo slične. I ja po nekad volim nekog da ubedim da je njegov stav pogrešan, iako 'moj' stav uopšte nije moj nego neki leteći.

Ona: Nekako ne razumem ljude koji imaju stav o svemu i svačemu i sve znaju u detalje i baš sve vole. Sve mi to, ta prenaglašena širina i dubina, deluju poput poze.

Ja: Pa takvi su, čini mi se, 'svoje' stavove smao prepisali od nekog (čitaj: stranačkog ili verskog vođe, najjačeg dečaka iz odeljenja ili najkul devojčice i sl).

Ona: Ne znam . Elem, nastavljam ja pricu sa tim mladim foografom iz Estonije....i on me ispituje, zanima ga naš obrazovni sistem (‘fala bogu imala sta da mu kažem na tu temu)A onda me pita za dentalno osiguranje, a ja... pojma nemam.Meni su zubi okej, da nisu, možda bih i znala.Meni treba zub da ispadne da bih se zainteresovala za temu.A on čak zna i sadrzhinu ustava. Čudi se kako ja nisam upućena. Znash li ti? :)

Ja: Ne baš, osim možda nekih delića koji se spomenu kad se digne golema prašina oko nečeg. Samo treba razgraničiti interesovanje od obaveštenosti. Taj momak se očigledno masno zainteresovao za Srbiju, možda hoće da se preseli ili nešto deseto. Nešto ne verujem da je tako upućen u državno uređenje svih zemalja, ili još 10 zemalja. Moja poenta je, ako nešto znaš u detalje, to prevazilazi okvire stavova na svakodnevnoj bazi i prelazi u domen interesovanja. A to automatski uključuje i mod za subjektivnost. Recimo, moja oblast užeg interesovanja je ples. Logično je da ću ja da znam više informacija u sitna crevca o tome nego slučajni prolaznik na ulici. Takođe ako meni izneseš neki događaj (kao npr ono Karleušino pojavljivanje od pre nekog dana) ja neću to moći da posmatram sa iste tačke gledišta kao neko ko je osrednje upućen i zainteresovan za ples.

Ona: Zapravo je to njegova ideja small talka Da, da.Ja recimo nemam stav o tome. Osim sto me zabavilo. :)

Jedna kolegonica, studira knjizevnost i odnedavno radi u Delfi knjižarama.Jedan dan kači note na fejsbuk kako je u njenoj knjižari bila ona manekenka Ivana, čini mi se, što vodi onu emisiju "Top model". Iskreno, znam ko je cura, ali sam za emisiju vec morala guglati. :) Elem, devojka je navodno napisala knjigu, pa je promoviše, i ta moja koleginica kači notu o tome kakva je sramota to da jedna manekenštura objavi knjigu i nazove se piscem i kako su josšnju, studenta književnosti (i radnicu u knjižari), pitali da li bi da se slika s njom.Dalje piše kako je ponosno odbila i kako joj je muka od takvih “pisaca”.Hm, da li bi trebalo da me bude sramota da kazem da me zaabole za to? Da nemam mišljenje?Da mi, iako volim književnost, takve stvari ne diraju dirke?

Ja: Možda je to samo rzalika u gledištu. Možda je tvoja drugarica tradicionalista, koji voli da brani neke stare usidrene luke, dok tebe ne tangira ko šta čita i piše. Svakom svoje.

U svakom slučaju, sviđa mi se tvoja drugarica, to je sve što imam da kažem :D Ja takođe ne bih znala ko je dotična da nisam jednom ručala dok je išla neka emisija gde je ona gostovala, pa mi je neko od ukućana objasnio njenu funkciju. U svakom slučaju mene malko zrače osobe koje su upućene u sve, mnogo su in, znaju uvek ko je ko, pta se desilo, koje su bile afere, previranja na političkoj sceni, ko je osvojio Oskara ili Nobela, koliko je ljudi stradalo u kojoj katastrofi, slogan svake političke partije, raspored svih koncerata za sledećih 6 meseci, popuste po prodavnicama, ko je s kim raskinuo, kako i zašto i o svemu ima stav. Jedina osoba koja je hodajuća enciklopedija kulturnog života i prava mašina za obradu informacija i proizvodnju stavova, koja me ne nervira i kojoj se zbog toga divim je Milica Mladenović, koordinator Mense Beograda :) Sad bih ja nastavila ovu priču u pravcu hvalospeva Milici :D ali kontrolisaću se. Da se vratim na priču. Pre više od godinu dana prijavila sam se na sajtu novina 24h da mi njihovo elektronsko izdanje stiže svakog jutra na mail. Znaš koliko puta sma otvorila novine? Možda 3. Ne mogu da kažem da se ponosim time, ali takva sam. Sve što me interesuje, ili bar većina toga, spada u neke vanvremenske stvari. Nemaš pojma koliko mi prija što je moj Petar tu mnogo prizemniji, pa od njega čujem svašta. Kad smo pre nekih mesec i po bili na nekom ručku s njegovima i povela se priča oko nekih aktuelnih tema, ja pomislih samo 'sad ću da ispadnem glupa u društvu'. To su ti retki trenuci kad zažalim što živim u paralelnom univerzumu.

Ona: Hahaha, da. Razumem. :)

Ja: Planiraš li ti šta da menjaš po tom pitanju?

Ona: Na šta misliš?

Ja: Mislim da li planiraš da se više uključiš u dešavanja. Meni npr prija ovaj moj život, ali sam svesna da ni to nije baš dobro. Kao ni ona druga krajnost i potrudiću se da se malo više informišem o nekim tekućim gorućim pitanjima. I to ne samo da ne bih ispadala glupa na ručkovima :D

Ona: Ne znam. Teško da ću to učiniti. Lenja sam da bivam upućena da bih bila prihvaćena. Sa druge strane, radoznala sam i kada nešto ne znam, a zanima me, ne stidim se da kažem i da naučim. U takvim slučajevima poput tvog uvek se može igrati na kartu kurtoazije i improvizacije. Ako ti je do toga. Mada, uvek se u društvu nadje neko ko zna sve o svemu, od aktuelnog programa beogradskih pozoršta, preko zakona i ustava, do najkul mesta za izlaske i toga šta se dobro može naći na kojoj buvljoj pijaci. Uz to su i IT stručnjaci. Sakrij se iza jednog takvog i mirna si. ;)

Ja: Nije meni problem društvo koliko shvatam da je korisno biti umereno obavešten. Da ne dođeš u situaciju da kupiš nešto dan pred rasprodaju, propustiš neku dobru predstavu ili ne izađeš na izbore zbog neupućenosti. S druge strane ovi iz druge krajnosti (sveznalice) su mnogo zanimljivi zamorčići za ispitivanje. Svi znaju da kvalitet i kvantitet retko idu pod ruku, zar ne? Kako je onda moguće da neko zna baš sve o svemu?

Ona: Na srecu, imam prijatelje sa raznovrsnim interesovanjima i navikom da čitaju novine, a mnoge stvari ne propustim. A za one koji imaju stav o svemu, razumeju se u sve i sve znaju bolje od drugih... za mene je to poza. Treba napraviti granicu izmedju te poze i svestranosti.

Ja: Oni su mnogo moderni. Sad je postalo jaaako moderno praviti se da si alternativan, ali to je tek posebna tema.

 

Šta vi mislite o svemu tome?

2 comments:

Anonymous said...

Kao da sam čitala o sebi :). Nemam mira da sedim i čitam novine, tv retko gledam, skoro uopšte, a aktuelna dešavanja ne mogu da ispratim ni kod nas, a kamoli u svetu.. Verujem da je jednim delom zbog toga što me to u suštini i ne interesuje. Što estradnih ličnosti ima mali milion, a svaka informacija o njima kao da je od vitalne važnosti za sve nas pa mora da se objavi, političara koliko hoćeš i svi pričaju istu priču i kako onda da čoveku ne promakne bitna informacija od toliko gluposti koje vidi.

Čist primer je kad sam bila u Americi pre nekog određenog vremena i kaže mi jedna žena "Pa kako vi živite u Srbiji, sigurno mnogo teško, tamo je rat.." a ja je gledam bledo u fazonu kakav rat ženo, pomešala si sa bombardovanjem 1999. i lepo joj kažem, a ona meni "Kako nije rat, pa mi svaki dan slušamo o Kosovu".. Na pamet mi nije palo da je pitala za Kosovo.. Ni u to nisam upućena niti znam šta se dešava, pa ne mogu ni da imam stav o tome..

A što se tiče stavova imam ih ali se oni uglavnom više tiču onoga šta je moralno a šta ne..

Inače baš mi se sviđa tvoj blog, sa zadovoljstvom ga čitam, čak počinjem da razmišljam o otvaranju sopstvenog :D

Pozdrav!

*Iris* said...

Drago mi je da ti se sviđa blog, i moram da se složim sa ovim što si rekla: "A što se tiče stavova imam ih ali se oni uglavnom više tiču onoga šta je moralno a šta ne.. " Upravo se taj lajtmotiv provlači kroz gomilu mojih mudrovanja ovde. Možda sam ja malo staromodna u tom smislu, ali mislim da kad bi svi tako razmišljali ne bi bilo ni potrebe da se ima stav o stvarima kao što su ratovi, jer ih ne bi bilo, makar ne u takvom obliku.

Ako otvoriš svoj blog obavezno ostavi link :) i slobogno se učlani u listu čitalaca na Introsferi pa kad budemo nešto komentarisale da znam s kim pričam :))

Post a Comment

Mišljenja, pitanja, filozofiranja, pohvale, uvrede.. sve ide ovde :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...