Apr 8, 2011

Putopis: Brno

(sve fotke u u ovom entriju su uslikane mojom rukom)

Nisam odavno škrabala putopise, a mesto o kom ću danas da razglabam posetila sam još krajem decembra 2010. Pre nego što počnem moram da se osvrnem na prošlu godinu in general.

Neverovatno mi je kad pomislim da sam u 2010. bila u četiri zemlje (Turska, Nemačka, Austrija i Češka) i obišla silne gradove u Srbiji. Prošla godina je u skoro svim aspketima mog života bila revolucionarna, pa stoga i ne čudi što 2011. od samog početka ima ukus svežeg voća. Počela je nova era mog života. Tačno je psiha ono što nas pokreće, unutrašnja svetlost. Ok, naravno, igraju ulogu tu i novac i slobodno vreme, ali to se uvek nekako može iskopati. Postoje brojne varijante kako da pomerite dupe iz svog grada, a da pritom ne potrošite tone novca (planinarska udruženja, kampovi, volontiranje na projektima po Evropi, last minute, first minute, off season putovanja itd.). Ipak mentalno stanje je ono što nas zapravo vuče u avanturu i daje volju da se potrudimo :) I to je moja lekcija iz 2010. A sad ono zbog čega smo zaparavo tu.

Na put sam krenula sa svojom jačom polovinom i njegovim najboljim drugom dan, dva pred katolički Božić. Prvo smo otputvali u Beč gde smo planirali da ostanemo nekoliko dana, ali smo pretposlednji dan rešili naprasno da se odjavimo iz hotela i pre zacrtanog rasporeda krenemo dalje. Razlog je najviše bio taj što u Beču ništa nije radilo zbog praznika (izuzev arapske, azijske i srpske brze hrane – čitaj: nekatolici), a naši drugari iz Brna, koji su taj dan došli da nas posete, predložili su nam da krenemo nazad sa njima.

Brno je grad u Češkoj, tik preko granice sa Austrijom, na sat i po vožnje od Beča. Mene je osvojio za tili čas! I od sad pa na dalje ćete čitati neviđeni subjektivni hvalospev na njegov račun :P

Nikad nisam bila u Pragu i ne sumnjam da je prelep kao što se priča, ali Brno je mesto koje ne smete propustiti, ako idete u Češku. Ja sam inače jedna od onih osoba koja voli da vidi i prave gradove u drugim zemljama. Da, lepo je posetiti metropole pune akcije, atrakcije i turističkog šarenila, ali da biste stvarno osetili život druge zemlje morate zaći iza te blještave zavese (to je jedna od stvari koje sam jako dobro videla prošle godine, kada sam mogla da uporedim dosta manjih mesta u Nemačkoj sa Štutgartom). Svi veliki gradovi liče, ali svaka zemlja ima specifičnu draž malih mesta. E sad, Brno nije baš tako malo mesto, ali deluje ušuškano i odiše nekom prisnom jednostavnošću i lepotom. Zapravo drugo je po veličini u Češkoj, ali ima samo 400,000 stanovnika.

Po izgledu podseća na srednjevekovni grad. Skoro ceo je pod kaldrmom, gde javni saobraćaj uglavnom funkcioniše putem sjajne mreže tramvaja. Šinski javni saobraćaj je sličan kao u Nemačkoj i Austriji – efikasan, jasan, tačan, brz i bez gužvi. Ono što je specifično jeste ponašanje u tramvajima. Njihov je običaj da u prevozu ćute, tako da smo se mi osećali vrlo čudno kada smo shvatili da smo jedini u tramvaju koji govore. Nije kao da je neko mogao da nas razume, ali postoje neke naše uobičajene reči koje su slične njihovim, a na češkom predstavljaju strašne psovke ili uvrede. Tako da lako možete da se obrukate, a da toga niste ni svesni :P Elem, rekoh srednjevekovni grad, ha? Sve građevine su prelepo uklopljene u jednu raskošnu šarenu fresku fasada, a reklame koje narušavaju izgled grada su zabranjene. One koje postoje su diskretne i uklapaju se u sveobuhvatnu scenu. Ovo doprinosi utisku da ste u gradu zaglavljenom u vremenu.

Jedno od najpoznatijih znamenitosti Brna je svakako dvorac Špilberk. Datira još iz 13. veka. Prvobitno je sagrađen kao kraljevski dvor, ali je vremenom potpuno promenio namenu i postao ogromna barokna tvrđava i ujedno najteži zatvor u Austrougarskom carstvu. Zatim je doživeo još jednu transformaciju i to u barake.

DSC03921

Impresivna građevina koju je nemoguće promašiti, nacionalni kulturni spomenik, je Crkva cvetog Petra i Pavla i možete je videti na slici iznad. Izgrađena je 1905. godine na takozvanom Petrovom brdu. Sa kulama visokim 84 metra i barokno uređenom unutrašnjosti ova crkva bukvalno dominira centrom Brna. Mi smo se peli na vrh kula (što se naravno plaća, ali simbolično). Odozgo se pogled rasipa na ceo grad, a moguće je izaći na mini balkon sa dve strane sveta. Ukoliko odete u Brno nikako ne propusite ovu panoramu (ako ste ljubitelj istih, mada kako neko može da ne voli fantastične panorame?) Prva fotografija u ovom entriju uslikana je upravo sa jednog balkona :) Videli smo i deo crkve u kom se drže službe, i muzejni deo, ali nažalost izložba koja je nas interesovala bila je tada zatvorena zbog praznika.

S obzirom na to da smo bili po najvećoj zimi nismo obišli baš sve što smo želeli, jer je temperatura bila između –5 i –10 pa smo se neretko ubrzo nakon izlaska u ekspediciju brže bolje krili po kafanama, kafićima i restoranima. Ipak i to je bio zanimljiv doživljaj. Brno je prepun originalnih lokala za izlazak. Recimo prvi kafić u koji smo svratili imao je drvenu statuu gigantske nage žene sa džointom (?) u ustima i jabukom u ruci (ko je rekao rasta Eva?). Obišli smo naravno i nargila kafe i probali neku potpuno uvrnutu poslasticu čije ime sam zaboravila, zatim neki alternativni klub, pa pivnicu, čak i KFC (u kom kupite čašu jednom i onda dolivate piće koliko god puta hoćete :P ).

Ipak, ono što je na mene ostavilo najjači utisak (iz ove oblasti) bila je jedna srednjevekovna taverna u kojoj smo ručali. Nalazi se u suterenu, nema prozore, a zidovi i podovi su u kamenu. Drveni stolovi su nezgrapni veliki, neobrađeni, kao i klupe na kojima se sedi, a na zidovima je okačeno hladno oružje, porodični grbovi i zastave. Konobarice su obučene u duge haljine iz tog doba, a konobari su mahom muškarci duge kose takođe obučeni u duhu srednjeg veka. Muzika je prikladna- Loreena McKennitt i sl. Kada otvorite meni cene su izražene u tokenima (za neznalice ovo nije češka valuta), i na moje veliko iznenađene cene su bile izuzetno niske. Uz ručak dobijate i čorbu i jedno piće i sve to ispadne reda veličine 350 din (!). Obroci se služe u glinenom posuđu, a piće u onim krivim starim peharima. Naši domaćini u Brnu su nam rekli da uveče tu postoji program i to dve viteza u punoj ratnoj opremi koji se mačuju između stolova. A po nekad je prisutan i bard koji peva sa igračicama oko sebe. Nažalost mi nismo videli ni jedno ni drugo, jer se taj program održava uveče.

Stvar koju nisam pomenula, a koju ćete prvu uočiti kada se nađete na glavnom trgu u centru Brna je uvrnuti crni objekat falusnog oblika, koji ni po čemu ne pripada okruženju u kom se nalazi. To je navodno sat koji je tu dospeo tako što je pobedio na kunkursu. Pobedio je možda, ali juče! Apsolutno niko u Brnu ne zna kako se čita vreme sa tog sata (pa čak ni sam tvorac istog to nije umeo da objasni na televiziji). Gornji režnjevi se nekako rotiraju i svakog dana u 11 ujutru sa njegovog vrha iskače jedna staklena kuglica.. errrm. WTF?!! Mislim, nije da sam ja sad neki puritanac, ali ovo je stvarno bizarno. Zakazivanje dejtova ‘kod sata’ u Brnu dobija sasvim novu dimenziju. Inače ovaj provokativni obelisk dobio je i nadimak ‘cock clock’, ‘gigantski vibrator’ i ‘najskuplji penis u Češkoj’, da li je IKO začuđen? Ovo poslednje je naročito interesantno. Dizajner ovog ‘čuda’ dobio je 12 miliona kruna za njega (što je oko pola miliona evra). Pa vi sad verujte u slučajnost.

Naravno, Brno je mnogo više od ovih nekoliko stvari koje sam opisala, i definitivno treba da ga posetite i sami osetite duh i atmosferu grada. U okolini ima takođe interesantnih mesta koje treba obići. Moj savet je da odete u neko godišnje doba koje nije zima kada možete slobodnije da se krećete. Kao što ste već videli možete veoma povoljno da ručate u restoranu, a što se smeštaja tiče ne bih znala, jer smo mi spavali kod drugara. Ima dosta zanimljivosti, znamenitosti i prilike da se odmorite, a pritom ne umorite (čime alaudiram na iscrpljujuća isforsirana letovanja ili shopping ture po evropskim metropolama, koje su sada popularne). Nadam se da će nekome ovaj tekst poslužiti kao ideja, motivacija i podsticaj da isplanira neki put u svom aranžmanu. Takvi su uvek mnogo slađi od onih preko agencije (i mada postoji veća šansa da nešto pođe naopako, sve je to deo zabave). A uz sve to niste pasivni putnik, već pravi avanturista :)

Ukoliko je neko od vas bio u Brnu, rado bih čula kako se proveo :) Eto tako..

4 comments:

anuka said...

Brno? Dopada i se. Svasta ovde moze jos da se nauci! Lepo skrabanje moram da priznam drugarice moja, ali onaj sat.. auuu.. necem komentarisem danas se osecam kao fini decko xDD

anuka said...

Dodatak: Kada bi se ja nalazio sa svojom devojkom pored onog sata, stvarno mi bi bilo malo neprijatno lolz xDD

Vera said...

Izgleda (i zvuči) prelepo gradić. Mene je najviše oduševilo što nema reklama. Baš sam juče komentarisala u nekom sanjarenju kako bi trebalo zabraniti bilborde, užasno nam ruže grad, ali nisam verovala da je to negde i urađeno. Sad mi daje nadu da će se i kod nas to nekad desiti :)

*Iris* said...

Daa, i mene je oduševilo to s reklamama. Toga ima i u Nemačkoj po manjim gradovima. Bacaju akcenat na očuvanje autentičnosti izgleda grada, a ne toliko na kičeraj i Las Vegas sindrom :)

Post a Comment

Mišljenja, pitanja, filozofiranja, pohvale, uvrede.. sve ide ovde :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...