Dec 3, 2010

Vreme čaja: ne, nisam bolesna :)

U našoj zemlji gotovo da ne postoji kultura ispijanja čajeva. Znam jako mali broj ljudi koji voli da konzumira ovaj napitak svakodnevno, bez obzira na to da li su bolesni ili ne lol. Ja sam jedna od njih. Do sad sam probala stotine vrsta čajeva i domaćih, stranih, u kesicama, u listu, voćnih, crnih, sa komadićima pistaćija, pinjolama, alkoholom, sa medom, mlekom itd. Nažalost dobar deo čajeva do kojih prosečni Srbin dolazi su oni socijalni u kesicama. Oni su naravno najbrži i najlakši za spremanje, ali i poprilično lošeg kvaliteta, jer se u te kesice svašta gura. S druge strane neki ljudi poistovećuju čajeve sa majčinom dušicom, kamilicom, nanom i sl. Kultura ispijanja čajeva postoji već više hiljada godina i svakako da se odlepila od neke primarne potrebe da se izvuče lekovito svojstvo neke trave i na taj način unese u organizam.

black-tea-cup

Od tih da tako kažem primitivnih čajeva, uvek će mi najdraži biti čaj od koprive. Moj deda je oduvek kad krene sezona kopriva išao u planinu da ih bere i onda ih sušio i pripremao. Tako da kad god odem u Gornji Milanovac (heh, eto opet istog dedu pominjem kao u prethodnom entriju) jutro počinje čajem od koprive sa medom. Koliko je to ukusno može da zna samo onaj ko je probao, mmm :) U Sahari sam u berberskoj porodici probala pravi čaj od mente sa pinjolama. Kad sam uzela čašicu nije mi bilo jasno zašto je tako mala, ali nakon prvog gutljaja sve se odmah razjasnilo. To je fantastično ukusan čaj, ali je prilično jak i koncentrovan ukus i krkne se dosta meda pa je i podosta sladak. U svakom slučaju nešto što ne može da vam se ne svidi, pijuća poslastica. Moja mama je pre neku godinu otkrila Bancha čaj. Kupuje se u listu naravno, japanski je, neverovatno je prijatan i mene nekako asocira na mir u kući i odmor. Ako neko voli sumanute kombinacije obavezno neka obiđe Kuću čaja. Ja sam kod njih u više navrata kupovala interesantne mešavine. Nisu jeftini, ali su jako neobični i takve nećete naći na drugim mestima. Tražite gramažu koju želite, čaj je u listu, dobijate instrukcije za pripremanje i uživanje može da počne. Znam da je ranije na njihovom sajtu bio opis svih mešavina koje imaju, pa možete da bacite pogled.

E sad ono što me je primarno i pokrenulo da napišem ovaj entry – crveni afrički žbun poznatiji kao Rooibos. Čaj koji sam otkrila pre oko 2 godine i potpuno se zaljubila u njega. Prvo ukus mu je skroz drugačiji od drugih čajeva, kao da pijete sok. Razlog tome može biti i činjenica da rooibus čaj ne sadrži kofein kao ostali čajevi, pa je odličan i za nesanicu, stres i napetost. Čak i kad je hladan jako je ukusan, a može da se meša i sa sokom od narandže i da se koristi za pravljenje egzotičnih koktela. A ono što mene svaki put obara je njegova boja. Moja šolja za čaj je providna, od nekog stakla koje trpi vrelo, i kad se crveni čaj sipa u tu šolju izgleda fenomenalno. Igra crvenkastih i narandžastih tonova, još ako ima neka sveća u blizini uživanje je zagarantovano. Znam da zvučim kao psiho, ako mene igra boja i svetlosti apsolutno fascinira. I sve to još u čaju, pa šta čovek više da poželi! :) A sad malo i o samom afričkom grmu, tek kad pročitate ovo umećete da mu se divite.

teacup15Rooibos čaj poznat je više od 300 godina stanovnicima juga Afrike gde se na visoravnima Dobre nade priređivao napitak od igličastih listića koji rastu na crvenom grmlju, poznatom pod nazivima "planinski čaj" ili "afrički crveni čaj". Slavu je stekao zahvaljujući blagotvornom delovanju na organizam beba. Rooibos biljka je specifična po tome što može rasti samo u Južnoj Africi, jer zahteva temperature od 40-45˚C danju i 20˚C noću, a neophodan joj je i čist vazduh bez prašine i industrijskih zagađenja. Koren biljke ide do 2m u zemlju, dok stabljika doseže visinu od 1-1,5 m. Prehrambena vrednost rooibos čaja zasniva se na prisutnosti gvožđa, kalijuma, natrijuma, kalcijuma, bakra, cinka, magnezijuma, fluora i mangana. Rooibos čaj pomaže kod alergija, slobodnih radikala, bolova u trbuhu, proliva, loše probave, zatim preventivno deluje na kancerogena oboljenja, pomaže kod regulacije pritiska i depresije. Dokazano je da kod male dece pomaže protiv grčeva. Rooibos čaj se uspešno koristi i na koži – za tretiranje akni, ekcema, sunčanih opeklina, kao i kod upale zubnog mesa. Budući da je bogat vitaminom C, dve šoljice rooibos čaja sadrže dnevnu dozu vitamina C, pa je dobar protiv gripa i prehlade.

Naravno, svaki čaj ima neko blagotvorno delovanje, ali ovaj crveni grm zahteva zaista posebne uslove za rast i razvoj i samim tim je jako čist. Kod nas još nisam našla Rooibos u listu, samo u kesicama, pa ako slučajno neko od vas zna gde ima da se kupi neka javi. I za kraj pomenuću čaj za koji sam i ja tek nedavno, pre možda godinu dana, otkrila da postoji – beli čaj. Eto sad imamo prakticno spektar svih boja :)

white-teaBeli čaj vrlo je retka vrsta čaja jer se proizvodi samo u nekim područjima Kine. Poznat je kao čarobni sastojak koji podmlađuje, a dugo je smatran glavnim sastojkom "eliksira mladosti". Za njega se odabiru samo najfiniji i najmlađi listići i pupoljci još prekriveni tankim belim dlačicama. Zbog njih osušeni listići imaju srebrnasto belu boju i otuda ime beli čaj. Ti se listići minimalno obrađuju tako da je beli čaj još bogatiji antioksidansima nego zeleni. To je ujedno i razlog što ukusom nije nimalo gorak. Gotovi čaj vrlo je blage zlatne boje i nežnog osvježavajućeg ukusa.

To je bila današnja lekcija o umetnosti življenja. Hvala na pažnji :)

3 comments:

Zoran said...

Heh, tetko ... ja sam ovih dana u strogo britanskoj varjanti (crni čaj + mleko), a doručkujem uz beli čaj ... baš je divan. A žbun sam pio po tvom nagovoru dosta dugo, pa mi se na posletku i smučio :)

*Iris* said...

Valja rotirati s vremena na vreme :)

Mirka said...

Vidim da je post star 4 godine, ali za slučaj da si još uvek zainteresovana za Rooibos čaj , može se naručiti preko sajta , imaju 3 vrste ,rinfuz :
http://www.smalltree.rs/prodavnica/index.php?c=22

Post a Comment

Mišljenja, pitanja, filozofiranja, pohvale, uvrede.. sve ide ovde :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...