Dec 31, 2010

Novogodišnje sujeverje

Happy_New_YearNova godina nam stiže za nešto više od 7h. Nikada nisam bila preveliki entuzijasta za ovaj praznik, a ove godine je i javnost, čini mi se, mnogo manje zatrpana celim prazničnim ludilom koje predstoji samom dočeku. Ipak postoje neki običaji koje svi ponavljamo 31.12. u ponoć bez obzira kako, s kim i gde dočekujemo NG, a da nismo ni svesni odakle potiču i šta je njihova svrha. Ovi običaji se razlikuju od porodice do porodice, od naroda do naroda. Ali ja ću izdvojiti nekoliko najinteresnantnijih u kojima će većina vas moći da se pronađe.

BUKA

Novogodišnja noć uvek je prepuna vatrometa, petardi, pucanja, prskalica i ostalih bučnih i zaslepljujućih senzacija. Zašto to radimo? Zato što je zabavno, bio bi logičan odgovor. To je tačno, ali postoji zanimljiva priča kako je sve to počelo. Postojalo je verovanje da se bukom u ponoć 31.12. teraju zli duhovi iz Nove godine, tako da je bilo bitno praviti što veći haos. Po starom verovanju zli duhovi, ali i sam đavo mrze buku i plaše je se :) pa vi vidite..

LJUBLJENJE

Kada otkuca ponoć prvo što svi rade jeste čestitanje i ljubljenje sa bližnjima. Ovo je simboličan način da postavimo temelj bliskosti i nežnosti sa tim osobama za celu predstojeću godinu. Ukoliko ne uspemo da poljubimo drage osobe, navodno sledi godina hladnih odnosa.

NOVA ODEĆA

Oblačenjem nove garderobe za doček NG osiguravamo da ćemo u predstojećoj godini često dobijati nove stvarčice.

NOVAC

Pre kraja Stare godine običaj je da se otplate svi dugovi. Veruje se da ko uđe u Novu godinu sa nekim dugom, oni će ga progoniti kroz celu narednu godinu. Naročito je loše vraćati dugove 1. januara.

POSAO

Veruje se da 1. januara treba uraditi po malo od svega u čemu želimo da budemo uspešni naredne godine. Kao da simbolično sejemo seme uspeha za svoj rad :) ono što nikako ne treba raditi 1.1. jeste prati veš, a oni još sujeverniji kažu da ne treba prati ni sudove. Veruje se da će onom ko opere veš umreti neko iz porodice.

Prvi januar je generalno gledano simbol naredne godine tako da je važno da to bude što lepši i pozitivniji dan. Nemojte se svađati, plakati i lomiti stvari. Neki kažu da treba ostaviti otškrinuta vrata uveče kako bi Stara godina nesmetano napustila dom, a Nova ušla. Prva osoba koja vam kroči u kuću biće naročito značajna za vas u predstojećoj godini. I nikako, ali nikako ne iznosite stvari iz kuće tog dana. Kažu da će vam stvari iz kuće u tom slučaju cele godine odlaziti, nestajati i sl. Veruje se da su bebe rođene 1. januara darovane posebnom srećom u životu. Bilo da ste sujeverni ili ne, ovo su običaji (ili makar neki od njih) koji su već toliko srasli za nas i našu kulturu da prevazilaze verovanje i prerastaju u deo nas samih.

Za mene je ovo bilo neverovatna godina. Doživela sam spektar svih mogućih emocija od one što spava na dnu mrtvog mora, pa do neobjašnjivih čudesnih osećanja negde među svetlucavim sazvežđima Andromede. Godina u kojoj sam najviše naučila, najviše razočarala i najviše uspela, zavisi kako bismo posmatrali. Najteža godina do sad, ali i najčarobnija. Kad se sve sabere i podvuče linija, ne mogu biti srećnija nego što jesam.  U 2011. prvi put ulazi ona prava Ja.

Sve u svemu, svima koji ste ove godine redovno ili povremeno pratili ovaj moj mali kutak želim mnogo lepih trenutaka u 2011. Da proširite vidike, otkrijete nove kutke svojeg Ja, da više volite, a manje mrzite, da se smejete, krčite sopstveni put kroz život, da putujete, nekog usrećite, da neko usreći vas, da budete zadovoljni sobom i plešete kroz sive i šarene dane. Srećan vam sledeći krug oko Sunca! :)

2 comments:

Zoran said...

:)

Ja se radujem što će tetka prva kročiti u moj stan i moju novu godinu. Kao što napisah na blogu mome, beše ovo zanimljiva godina, sa puno španskih serija. Nadam se da ću ASAP započeti neku "Dinastiju" :) budi mi dobro i sve najbolje!

*Iris* said...

Biće ovo krasna godina, puna novih iskustava i entuzijazma :) I jedva čekam da vidim stančić!

Post a Comment

Mišljenja, pitanja, filozofiranja, pohvale, uvrede.. sve ide ovde :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...